My soulmate

När jag börjar den här texten står klockan på 23:07, femtiotre minuter tills det är den 28 juli och Joy fyller 16 år. Alla dessa långa texter börjar tappa sin betydelse, men jag tänker ändå försöka mig på en, det blir ungefär som min födelsedagspresent till en av dom bästa jag har.

Så vad ska jag skriva? Jag skulle kunna säga, gå in på hennes blogg och ta reda på vem hon är. Men då får ni inte veta vem hon är eller vad hon betyder genom mina ögon. Jag och Joy träffades för första gången på Lötenskolan när vi bägge skulle börja i förskolan med några bekanta och några nya ansikten. 6 år gamla och omedvetna om framtiden. Två blickar som möttes, och jag lovar att det klickade direkt. När man är så pass ung spelar det ingen roll att man knappt känner varann. Man leker som att man är bästisar och har känt varandra från födseln. Men jag vet att när vi sa föralltid, var det inte bara ord utan mening. Det var menat att vara föralltid.

Vi växte upp i samma miljö, i samma trakter med samma vänner. Lärde av varandra, sårade varandra, tog hand om varandra. Nästan som systrar. Minns att mamma sa att vi påminnde om siamesiska tvillingar. Vi var alltid tillsammans, och var vi inte det så pratade jag om henne. Någon roligt minne vi hade, något dumt hon hade sagt eller hur gärna jag ville åka hem till henne och leka osv.

Men alla växer upp, förändras. Vi började umgås med olika vänner, men var fortfarande tillsammans. Bara inte lika ofta. Vi hade andra vänner, fick veta någon annans hemligheter som vi inte längre kunde sitta och viska om en sen kväll. När vi skulle börja i femte klass skapade vi en hemlig klubb, Idolboden. Vi var fyra medlemar: jag, Joy, Carro och Agnes. Fyra tjejer som var i början av puberteten slutar sällan bra, men det var inget som hindrade oss att genomföra planen. Detta är minnen som jag alltid kommer bära med mig. Jag har tillochmed kvar alla saker i boden hemma på gården. Man kan knappt gå in där utan att skratta, fast det bara är ett gammalt fallfärdigt ruckel. Men det tog inte lång tid innan tjaffsen började och vi splittrades.

Sen skulle vi börja på Stenhammar. En ny skola, och vi skulle inte längre vara tillsammans varje dag på varje lektion. Helt plötsligt stod jag ensam, utan mitt stöd, min andra halva. Det var skrämmande, men jag visste att jag skulle klara det. Och det gjorde jag, jag fick nya underbara vänner och jag och Joy tappade kontakten totalt. Det var väl ett hej i korridoren då och då, men ingen kunde nog se att vi en gång varit som siamesiska tvillingar. Jag kände under alla domdär åren, att det var något som fattades. Jag var inte hel, men jag hade lärt mig att leva utan dendär biten.

När sista året av grundskolan kom fann vi åter varann. Min tomma lucka fylldes och jag har nog aldrig känt mig så hel som den dagen vi åter knöt samman våra band. Det känns som att jag har gått miste om så mycket genom dom här åren, och att vi nu efter sommaren ska skiljas igen gör att jag åter känner mig som dendär rädda, ensamma flickan. Men både hon och jag är äldre nu, vi har stadigare ben och lite mer koll på livet. Den här gången vet jag att jag har henne vid min sida även fast hon kanske inte står där 24 timmar om dygnet. Vilket gör att jag känner mig trygg.

Det jag vill säga är, att jag aldrig vill förlora en sådan underbar vän. Jag hoppas att vårat föralltid är lika starkt som det var för 10 år sedan och att det kommer vara lika starkt om 10 år. Jag vill att det är vi som efter många år ute på egna äventyr tillslut återförenas med Flen, tar varsitt glas vin på Mozzarella och pratar om minnen som bara vi har, som vi kan skratta åt tills magen skriker av smärta. Är det någon jag ska uppleva det med, är det Joy Isabelle Line Wadell, en av den mest underbara, söta, kloka, roliga, snälla och helt enkelt bästa vännen i hela världen.

Jag skulle inte gråta om jag förlorade dig, Joy. Jag skulle dö.

Med dom orden kan jag meddela att det nu är den 28:e juli, och idag firar vi en ängels 16:e födelsedag. Jag önskar dig all lycka i framtiden och jag vet att du kommer bli något stort en dag. Men innan jag låter dig springa iväg till framtiden, ska vi ha en underbar sommar tillsammans och eftersom det är din födelsedag ska jag supa dig under bordet.
Driver gullet.. eller? GRATTIS ÄLSKLING

Jag älskar dig

Kommentarer
Postat av: Joy

Älskar dig sååå mycket Emma! Du är så fin och jag är glad att jag har dig. Jag kommer alltid finnas vid din sida och jag tror på dig, det vet du. pussss på dig och tack för den jättefina texten, tårar i ögonen :((( <3 LOVE YYOU

2010-07-28 @ 00:28:45
URL: http://joyworld.bubbleroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0