Första skoldagen på gymnasiet

Överlevde första skoldagen trots illamående, förvirringar och total ångest.

Mötte upp Rebecca på station vid nio, där mötte vi även Jennie, Rebecca och Carro. När vi anlände till Eskiltuna var jag och R totalt lost, men vi anlitade Carro som privat guide så vi tog oss fram i lugn och ro. Sedan var det bara att vänta. Och vänta. Och vänta. Tillslut blev klockan 11 och vi tog plats i aulan och väntade ännu mer. Jag hamnade i samma klass som 14 andra tjejer. Blev inte direkt förvånad över att det inte var några killar, hantverk inrk. hälsa- och kroppsvård är ingen kill-linje precis.

Iallafall så gick jag och resten av brudarna till det sk. D-huset där vi kommer hålla hus för det mesta. Högsta våningen såklart, så jag ser fram emot att bestiga alla dessa trappsteg varje dag i princip. Jag kanske tillochmed får upp konditionen! Där delades vårat schema ut, och det ser helt okej ut. Börjar 8.30 varje dag utom fredagar då jag har sovmorgon till 10. Det betyder att jag måste ta 5.50-bussen (om jag inte kan ragga skjuts av mamma eller pappa) till Flen och 7.11-tåget till Eskilstuna varje morgon. Minde härligt, men jag visste ju att det skulle bli jobbigt med att pendla. Men schemat är somsagt helt okej, det är endast måndag som vi går till fyra annars är det ganska chill slut-tider.

Efter vi fått schemat, gått igenom det och slappat lite blev det dags för lunch. Det var en ganska liten matsal, men om jag förstod rätt så kunde man öppna upp den mera så att det kunde bli större. Maten var helt okej, mycket bättre än i Flen. Efter det fick vi en liten rast innan vi samlades och skulle gå runt och kolla på alla hus och lokaler. Skolan består liksom av flera hus på ett stort område:

Vi kommer mestadels hålla till i D- B och A-huset, men det räcker gott och väl för att göra mig förvirrad. Efter vi vandrat upp och ner hit och dit i alla dessa korridorer och trappor så samlades vi i "klassrummet", på högsta våningen i D-huset igen. Där fick några busskort, en viktig liten bok med massa information och nummer delades ut och vi lekte även lite smått för att bryta den spända och nervösa stämningen. Kvart i 2 eller något sånt var vi klara och fick sluta för dagen.

Smsade till Carro och sa att jag slutat. Hon sa att jag skulle komma till stationen för det gick ett tåg 14.09. Frågan var bara vart jag skulle gå nu när min privata guide övergivit mig. Jag försökte ta våran tur baklänges, samtidigt tickade klockan på och jag blev mer och mer stressad. Att sitta och vänta på nästa tåg som gick 16.09 lät inte särskillt lockande, så jag chansade och skyndade på stegen lite. Lyckades tillslut hitta och jag märkte att vägen inte alls var krånglig om man tänkte efter ordentligt (nu när jag gått vägen både till och från skolan). Att ta 14.09-tåget passar mig prefekt för då hinner jag med 14.55-bussen hem till Skebokvarn.

Så nu sitter jag här hemma och njuter av ett stort kallt glas bubbelvatten, känner efter hur dagen har känts och tänker att det är såhär jag kommer göra varje dag tre år framöver. Känns väldigt osäkert nu och jag vill bara vara tillbaka i Flen igen. Men det ordnar sig nog i längden, allt är ju totalt nytt för mig. Men jag antar att man anpassar sig. Det får ta den tid det tar helt enkelt. Jag har ju fina människor vid min sida.

Blev ett väldigt långt inlägg, men var tvungen att skriva av mig och nu kan alla som undrar hur dagen gått gå in och läsa så slipper jag ta historien om och om igen. LOVE

Kommentarer
Postat av: Alice

låter som du haft de bra iaf ! :)

hoppas du trivs där, annars kan det ju bli jobbigt att pendla oså. men man får hålla ut :)

2010-08-23 @ 20:03:24
URL: http://alicer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0